ElektrokolaOstrava.cz

Prokopa Velikého 30
703 00 Ostrava-Vítkovice

+420 599 529 753 (servis)
+420 731 619 079 (prodej)

(Telefony jsou dostupné v pracovní době, pokud hovor nepřijímáme,
věnujeme se jiným zákazníkům, ozveme se. Děkujeme za pochopení.)

E-mail: elektrokola@mise.cz

Po - Pá: 9.00 - 17.00 hodin
(individuální otevírací doba možná po předchozí dohodě)

Napište nám



Často kladené otázky

Často kladené otázky

 

Je potřeba pro jízdu elektrokole řidičské oprávnění?

Pokud elektrokolo splňuje omezení dané Směrnicí a plní požadavky zmíněné Normy (existuje atestace v akreditované zkušebně a je vystaveno prohlášení o shodě) je z hlediska českého Zákon o provozu na pozemních komunikacích na elektrokola pohlíženo jako na jízdní kola bez elektrické asistence. Pokud je elektrokolo vybaveno zákonným příslušenstvím (světla, odrazky, zvonek) může být provozováno na pozemních komunikacích, ale též na vyhrazených cyklostezkách a trasách určených výhradně pro jízdní kola. Pro jezdce od 15 let výše není na elektrokole povinné nošení ochranné helmy (která je specificky v městském cyklo-provozu dle výzkumů ECF efektivní ochrannou pomůckou pouze ve 3% případů kolize).

 

Je nutné elektrokole evidovat na dopravním inspektorátě?

Elektrokolo s výkonem motoru do 250W a s max. rychlostí do 25 km/h není nutné kdekoli registrovat.

 

Jak rychle pojedu na elektrokole?

Rychlost kola je omezena pouze Vašimi schopnostmi, elektropohon dle normy EN 15194 může být funkční do rychlosti 25 km/h, potom se musí automaticky vypnout. Po klesnutí rychlosti pod 25 km/h se opět automaticky zapne (při dodržení podmínky šlapání do pedálů).

 

Musím šlapat?

Ano, to je základní podmínka pro uvedení elektropohonu do provozu. Pokud je elektrický systém kola vybaven tlačítkem pro přímý pohon, může elektrokolo na tento režim jet max. rychlostí 6 km/h.

 

Jaké jsou provozní náklady?

Velmi nízké a závisí na rychlosti, terénu, profilu, tlaku v pneumatikách, váze jezdce, velikosti baterie, váze nákladu, síle šlapání, atd. Při jízdě do kopce si hodně pomůžete, když budete šlapat. Cena za 1 km činí Kč 0,05 – 0,30 / dle ceny el. Energie /. Toto jsou přímé náklady na provoz bez amortizace setu.

 

Jak daleko dojedu na jedno nabití baterie?

Vzdálenost, kterou na jedno nabití ujedete, závisí na mnoha faktorech, např. na charakteru terénu, nahuštění pneumatik, vaší hmotnosti, povětrnostním podmínkám, rychlosti, na síle, kterou vkládáte do pedálů při šlapání apod. Proto je vždy u jednotlivých typů kol uváděno pouze informativní rozpětí km (např. 50 – 70 km apod.). Levnější typy kol umožní dojetí kolem 40 km, nejkvalitnější až 180 km.

 

Jakou má baterie životnost?

Průměrná životnost klasické olověné baterie je asi 400 plných nabíjecích cyklů. V praxi to znamená, že budete muset klasickou baterii vyměnit asi po 3 letech používání. U baterií na bázi lithia je uváděn počet cyklů v rozpětí 500 -1000 dle typu baterie.

 

Kde seženu náhradní akumulátor?

Akumulátory na námi prodávaná kola můžete zakoupit u nás.

 

Co se stane, když se mi za jízdy baterie vybije?

Vůbec nic. Jestli chcete dojet do cíle, musíte šlapat jako na běžném jízdním kole.

 

Kdy je nutná servisní prohlídka?

Doporučujeme provést podrobnou servisní prohlídku vždy před skončením záruky na daný díl a následně 1x za sezónu.

 

Jaké jsou možnosti servisu?

Záruční i pozáruční servis je samozřejmostí u prodejce, kde bylo zboží zakoupeno, po dohodě i u jiných prodejců.

 

Jakou má elektrokolo záruční dobu?

U většiny našich elektrokol je záruka na mechanické díly kola 2 roky, na elektrodíly 1 rok a na baterii též 1 rok nebo 300 cyklů s tím, že po těchto cyklech by měla baterie vykazovat zbytkovou kapacitu cca 80% z nominální. Doporučujeme se informovat u prodejce na jednotlivé typy kol.

 

Jaká jsou váhová omezení pro jízdu na elektrokole?

Všeobecné pravidlo: Čím větší náklad, tím menší rychlost a kratší dojezd. V naší nabídce máme oblíbená elektrokola, která mají nosnost i 170 kg.

 

Jak mohu dobít baterii elektrokola?

Jednoduše připojte nabíječku, která je součástí dodávky kola k baterii a do standardní sítě. Baterii můžete nechat v kole nebo ji vyjmout. Úplné nabití trvá obvykle podle typu kola 2 – 6 hodin. Bezpečnostní systém garantuje, že baterie se nemůže přebít. Nabíječku si můžete vzít i s sebou na delší vyjížďku a dobíjet baterii i během delší zastávky. Obecně platí: 1 hodina nabíjení = cca 10 km.

 

Jak mám baterii skladovat?

Skladujte ji na chladném a suchém místě. Baterie Vám vydrží déle, pokud ji dobijete každých 30 dní i v období, kdy na kole nejezdíte.

 

Jsou baterie recyklovatelné?

Ano. Li-Ion baterie jsou 100% recyklovatelné. Můžete ji odevzdat na kterémkoliv sběrném místě nebo přímo u prodejce.

 

Jaká je životnost baterie?

Životnost baterie je závislá na typu baterie, na tom, jak často ji používáte, jak hodně ji vybíjíte a jak o ni pečujete. Obecně můžete baterii plně dobít asi 500 – 1.000 krát. Více v sekci baterie.

 

Může se motor přehřát?

Ano. Motor se může přehřát ve velkých kopcích nebo při velkém zatížení, ale zabudovaný tepelný snímač elektrický systém automaticky odpojí.

 

Není kolo s elektropohonem příliš těžké?

Instalací elektropohonu se váha kola zvýší o 5,5 – 10 kg (dle typu a velikosti baterie) a na jízdní vlastnosti to má malý vliv. Zvýšená váha se nejvíce projeví při případném transportu či přenášení. Při jízdě je tento hendikep vyrovnán vyvinutou silou motoru (až 250W, což je 1/3 koňské síly).

Na druhé straně přidání elektropohonu vám pomůže i do těch nejstrmějších kopců a podstatně Vám zvýší akční rádius.

 

Jak silný motor potřebuji?

Doporučujeme zakoupit kolo s výbavou odpovídající vaší váze a jízdních podmínek (profil trati), ve kterých budete elektrokolo používat. Pro váhu jezdce do 100 kg a do průměrně zvlněného terénu stačí výkon 180W, pro náročnější podmínky doporučujeme výkon motoru 250W. Tyto výkony vycházejí z předpokladu, že budete používat elektrokolo na pozemních komunikacích, kde je jeho funkce omezeny do rychlosti 25 km/h.

 

Co je systém Pedelec?

Pedelec nebo-li snímač tlaku na pedály je systém, kdy snímač na středové ose zaznamená sílu, kterou vyvine cyklista při sešlápnutí pedálu a tuto informaci vyšle do řídící jednotky, která ji vyhodnotí a na jejím základě ovládá motor, který se zapne jen v případě když to cyklista skutečně potřebuje a tím šetří energii baterie. Jízda je tedy plynulejší, nedochází k vypínání a zapínání motoru, jako je tomu při systému speed senzor.

 

Jakou baterii mi doporučujete u elektrického kola a setu?

Starší těžká elektrická kola používala baterie Lead acid (olověné) baterie a Nickel Metal Hydride (NiMH) baterie. Tyto baterie jsou sice levné, ale těžké, počet nabíjecích cyklů cca 300 až 500, a pak musejí být vyměněny nebo repasovány.
Baterie typu Lithium ion (Li-ion) jsou lehké a mají o hodně vyšší kapacitu a životnost. Jsou konstruovány na 1000 až 1500 nabíjecích cyklů. Jejich cena je vyšší, ale oproti vyšší životnosti výhodnější.

Novější baterie Lithium polymer (Li-Pol) nejsou samovybíjecí a poměr výkonu a životnosti je vyšší. Počet nabíjecích cyklů až 1500.

Nejnovějším trendem jsou LiFePO4 baterie. Jsou většinou konstruovány až na 2000 nabíjecích cyklů, nemají samovybíjecí efekt a jsou bezpečnější.

Při rozhodování o koupi elektrického kola a elektrického setu Vám doporučujeme kola i sety s bateriemi typu Li-ion, Li-Pol a LiFePO4.

 

Co je rekuperace?

Tento pojem se používá jako zpětné nabíjení při brždění na rovině nebo z kopce. Jde o zpětný pohyb cívek v elektromotoru, z kterého se stává dynamo. Výroba elektřiny při tomto zpětném nabíjení není nijak významná vzhledem k váze elektrického kola a cyklisty a na celkovém dojezdu kola je zanedbatelná. Někteří výrobci tento systém zpětného nabíjení uvádějí u svých výrobků, ale jde spíše o reklamní zviditelnění s možností zvýšení prodejní ceny.

 

Píchnul jsem, co mám dělat?

Pokud si zakoupíte námi prodávaný elektrický set nebo elektrické kolo, nebudete mít s opravou píchlého kola žádný problém. Vypnete napájení motoru u baterie a elektrické vedení u předního kola rozpojíte. Další oprava píchlého kola už běžným způsobem.

Doporučujeme si kolo naplnit samoopravným těsnícím gelem (gel o obsahu 250 ml vystačí na utěsnění předního a zadního kola a cena cca 160 Kč).

 

Další užitečné články 

<< Zpět na hlavní stranu

 

 

ZGE3ZG