ElektrokolaOstrava.cz

Prokopa Velikého 30
703 00 Ostrava-Vítkovice

+420 599 529 753 (servis)
+420 731 619 079 (prodej)

(Telefony jsou dostupné v pracovní době, pokud hovor nepřijímáme,
věnujeme se jiným zákazníkům, ozveme se. Děkujeme za pochopení.)

E-mail: elektrokola@mise.cz

Po - Pá: 9.00 - 17.00 hodin
(individuální otevírací doba možná po předchozí dohodě)

Napište nám



Vše o bateriích

Vše o bateriícha

 

Elektrokola prodávaná na českém trhu jsou nejčastěji vybaveny bateriemi typu Li-Ion (Lithium Ion) a Li-Pol (Lithium-ion polymer), nově LiFePO4. Baterie neobsahují nebezpečné materiály, jako např. kadmium nebo rtuť. Staré typy olověných akumulátorů s kyselinou sírovou (tzv. Lead Acid), kterými jsou vybavena starší „elektrokola“ nepoužíváme a nepodporujeme vzhledem k jejich váze a omezené možnosti recyklace.

 

Jaké jsou rozdíly mezi bateriemi?

Nickel Metal Hydride (NiMH) baterie nabízí vysokou kapacitu (mají více než dvakrát vyšší kapacitu oproti NiCd), možnost rychlého nabíjení a velkou spolehlivost. Baterie užívané v elektrických dopravních prostředcích jsou konstruovány až na 500 nabíjecích cyklů, pak může být repasována. Skladování těchto akumulátorů je možné v nabitém i vybitém stavu., je ale nutné minimálně 3x v průběhu jednoho roku články několikrát nabít a vybít, jinak může dojít ke znehodnocení elektrod akumulátoru a k nevratné ztrátě kapacity. Složení baterie: Kladná elektroda – nikl, Záporná elektroda – hydrid směsi kovů, Elektrolyt – draselný louh. Více o NiMH bateriích na Wikipedii.

Lithium Ion (Li-Ion) baterie mají zvýšenou kapacitu a jsou velmi lehké, proto je jejich cena oproti NiMH bateriím obyčejně vyšší, nicméně díky delší životnosti je výhodnější. Baterie užívané v elektrických dopravních prostředcích je konstruovány až na 1000 nabíjecích cyklů. Složení baterie: Kladná elektroda – směs kysličníků lithia s dalším kovem, Záporná elektroda – uhlík se směsí dalších chemikálií, Elektrolyt – směs esterů. Více o Li-Ion bateriích na Wikipedii.

Lithium Polymerové (Li-Pol) jsou komerčně užívaným typem baterií, dosud s nejlepším poměrem váha/výdrž/životnost. Baterie mají velmi nízké samovybíjení a jsou citlivé na přesné nabíjení, proto je u Li-Pol akumulátorů nutné používat pouze nabíječe, které jsou dodávané výrobcem.

Lithium Železo Fosfát (LiFePO4) technologie se vyznačuje nižšími výrobními náklady, je netoxická. Katodu tvoří fosforečnan železnato litný, anoda je jako u ostatních li-ion baterií vyrobena z uhlíku. Výsledkem použití těchto materiálů je, že články dokážou velmi rychle absorbovat i vydávat energii. Baterie mají vynikající teplotní stabilitu, oproti klasickým Li-Ion akumulátorům také schopnost dodat vyšší proud, počet cyklů je o hodně vyšší. Na druhou stranu mají o něco nižší napětí (nominální napětí se pohybuje mezi 3,0-3,3V) a také nižší hustotu energie, což má za následek větší nárok na prostor (ve srovnání s Li-Pol má baterie při stejné velikosti menší kapacitu).

 

Jakou baterii mi doporučujete u elektrického kola a setu?

Starší těžká elektrická kola používala baterie Lead acid (olověvé) baterie a Nickel Metal Hydride (NiMH) baterie. Tyto baterie jsou sice levné, ale těžké, počet nabíjecích cyklů cca 300 až 500, a pak musejí být vyměněny nebo repasovány.

Baterie typu Lithium ion (Li-ion) jsou lehké a mají o hodně vyšší kapacitu a životnost. Jsou konstruovány na 1000 až 1500 nabíjecích cyklů. Jejich cena je vyšší, ale oproti vyšší životnosti výhodnější.

Novější baterie Lithium polymer (Li-Pol) nejsou samovybíjecí a poměr výkonu a životnosti je vyšší. Počet nabíjecích cyklů až 1500.

Nejnovějším trendem jsou LiFePO4 baterie. Jsou většinou konstruovány až na 2000 nabíjecích cyklů, nemají samovybíjecí efekt a jsou bezpečnější.

Při rozhodování o koupi elektrického kola a elektrického setu Vám doporučujeme kola i sety s bateriemi typu Li-ion, Li-Pol a LiFePO4.

 

Baterie se během nabíjení zahřívají, je na tom něco špatného?

Ne, je to normální, při nabíjení se zahřívají všechny typy baterií. Většina kvalitních baterií má zabudovanou vnitřní proudovou a teplotní ochranu proti přetížení a přehřátí, přesto doporučujeme nenechat baterie během nabíjení dlouhodobě bez dozoru.

 

Co je to paměťový efekt?

Tento efekt se projevoval především u olověných baterií. Nastává, když je baterie znovu nabíjena, aniž by byla předtím zcela vybita. Baterie si pamatuje svou poslední zbytkovou kapacitu před jejím dalším nabíjením. Proto když dáte nabít baterie tohoto typu dříve, než je svým užíváním zcela vybijete, užitková doba baterie se bude postupně snižovat. Nové typy baterií, které používáme v našich elektrokolech (Li-ION, Li-POL, v budoucnu LiFePO4), nemají žádný nebo úplně zanedbatelný paměťový efekt.

 

Co to znamená samovybíjení baterií?

Jestliže je baterie po úplném nabití odložena bez užívání, začne postupně ztrácet svou energii. Hodnota samovybíjení se pohybuje cca mezi 5 a 15% za měsíc při pokojové teplotě. Je dobré baterii po dojezdu ihned připojit do nabíječky a udržovat tak baterii pokud možno v nabitém stavu. Doměnka, že hluboké vybíjení prodlužuje životnost NiMH bateriových článků je hluboce zakořeněný nesmysl!Jestliže je baterie po úplném nabití delší dobu nepoužívána, začne postupně ztrácet svou energii (dochází k samovybíjení přes její vnitřní odpor). U Lithiových baterií není tento efekt tak výrazný, přesto doporučujeme baterie 1x za měsíc dobít, i když není používána. Pokud je používána, doporučujeme baterii dobít po každé jízdě.

 

Co je to kapacita baterie a počet cyklů?

Kapacita baterie udává množství elektrické energie, kterou je schopna baterie pojmout. Jednotkou je Ah (ampérhodina), takže baterie s kapacitou např. 10Ah dokáže dodávat proud o velikosti např. 2A po dobu 5 hodin. Kapacita každého článku a tím i celé baterie stářím pozvolna klesá. Kapacita u baterií klesá dočasně také vlivem okolní teploty, proto při zimním provozu dochází k rychlejšímu vybíjení. Počet cyklů, které jsou udávány u baterií, garantuje její kapacitu 60 – 80%.

 

Jak zjistit výdrž baterie v elektrokole?

Informace o výdrži baterie si můžete jednoduše vypočítat z uvedených hodnot. Nejříve vynásobte napětí baterie (V) a specifikovanými Ampér-hodinami (Ah) baterie. Tím získáte hodnotu Watt-hodiny (Wh) tedyVxAh=Wh. Elektrokola u ekolo.cz mají vždy tuto hodnotu u baterií uvedenou. Nyní vydělte hodnotu Wh udávanou spotřebou elektřiny kola, která je udávána ve Wattech (W). Výsledkem ke přibližná doba po kterou bude baterie fungovat (například 360 Wh baterie / 250 W motor = 1,44 hodiny).

Z této hodnoty, ale nelze odvodit dojezd elektrokola, který je ovlivněn mnoha dalšími faktory. Navíc elektromotor není při jízdě využíván vždy a ne vždy na plný výkon.

 

Kde seženu novou baterii?

Pro všechny typy námi prodávaných dopravních prostředků dodáváme samozřejmě také baterie. Dodací lhůty se často mění, informujte se proto vždy na aktuální nabídku.

 

Platí se nějaký recyklační poplatek za baterie?

Ano. Od 19. září 2009 je i v České republice plně implementována Směrnice 2006/66/EU o bateriích, formou zákona 297/2009 Sb.. Společnost ekolo.cz je zapojena v kolektivním systému zpětného odběru přenosných baterií a akumulátorů na území ČR – ECOBAT. To zároveň znamená, že z každé prodané baterie v elektorkole je odveden tzv. Recyklační poplatek ve výši 10- 16 Kč (dle kapacity baterie). Tento poplatek je již kalkulován v ceně elektrokola enbo ceně náhradní baterie a nepředstavuje pro zákazníka náklad navíc.

 

Co dělat s bateriemi po ukončení živostnosti?

Baterie a akumulátory neukládejte na skládky ani neodstraňujte spalováním! Baterie je třeba speciální cestou recyklovat (recyklace spočívá v oddělení jednotlivých chemických složek baterie, kdy opětovná využitelnost komponent LiPol baterií přesahuje 70%).

Jednoduše baterii doneste do naší prodejny.

 

Proč uvádíte záruční lhůtu na baterii 24 měsíců a životnost 6 měsíců nebo 1000 cyklů?

Záruka na ty části baterie, které nejsou citlivé na neodborné zacházení uživatele – tedy obal baterie, elektronika (BMS), nabíječka jsou kryty standardní zárukou v délce 24 měsíců. Chemická část baterie – tedy aku-packy mají omezenou záruku na 6 měsíců či 1000 cyklů DOD (Depth of Discharge) dle toho co nastane dříve (počet cyklů lze odhadnout ze stavu článků). V případě, že je deklarován pokles výkonu baterie po uplynutí některého z výše uvedených parametrů, reklamace nebude uznána jako záruční.

Pokud LiPol nebo LiIon bateriový pack vykazuje jakékoli poškození nebo malou kapacitu, pak se toto prokáže při primárním formátování u výrobce, případně v rámci prvních 10 nabíjecích cyklů (přibližný počet cyklů do bezplatné garanční prohlídky elektrokola u prodejce).

V průběhu prvních cyklů baterie doporučujeme uživatelům námi prodávaných elektorkol preventivně provádět cykly celé, tedy nabíjet baterii až po odpojení článků baterie a poté ji nabít najednou do plné kapacity.

Nezapomeňte proto, prosím, že záruční doba a životnost baterií jsou různé pojmy. Životnost je dána způsobem a intenzitou používání a nemusí být stejná jako záruční doba. Při intenzivním užívání může být životnost kratší než poskytovaná záruka.

 

Další užitečné články 

<< Zpět na hlavní stranu

 

 

ZDVkOTMyMm