Výhody přestavby na elektrokolo
- obvykle nižší cena protože neplatíte za samotné jízdní kolo
- jezdíte na kole, na které jste zvyklí
- sadu můžete přeinstalovat na jiné kolo
Jaký typ motoru zvolit - Přímý nebo středový?
Přímé pohony jsou vhodné na jízdu po silnicích, do měst a na kratší vzdálenosti. Kvůli své vyšší hmotnosti 6,6 kg je nedoporučujeme do terénu. Motor je možné umístit do předního nebo zadního kola. Velkou výhodou přímých pohonů je úplná bezúdržbovost. S přímým pohonem můžete jet i po vybití baterie, nevýhodou je vyšší váha pohonu. S kompletní elektrickou výbavou zatíží vaše kolo až o 8 kg. Pohony si můžete nechat ve specializovaném servisu přeplést do 20"-28" ráfku.
Výhodou přímých pohonů je, že výkon motoru se odvíjí od použité baterie. Koupíte-li si baterii s napětím 36 V, výkon pohonu bude 500 W. Tento výkon je vhodný pro nenáročnou cyklistiku a jezdce do 90 kg. Připojíte-li k přímému pohonu baterii s napětím 48 V, automaticky se zvýší výkon na 750 W. Tento výkon využijí statnější jezdci, vašemu ebiku se tím zvýší akcelerace a maximální rychlost. Sílu přípomoci si regulujete sami na displeji. Displej k tomuto pohonu má 5 asistenčních stupňů.
Středové pohony jsou ideální do terénů, na sportovní cyklistiku a delší vzdálenosti. Jejich montáž se provádí do rámu místo šlapacího středu. Tím je zachováno optimální těžiště a jízdní vlastnosti nejsou nijak omezeny. I to je jeden z důvodů, proč se vám bude se středovým pohonem lehce šlapat i po vybití baterie. Výhodou je i jejich nízká hmotnost: 250W, 750W - 3,6 kg, 1000W - 6,6 kg. Kroutící moment středového pohonu využijete naplno díky kombinaci převodníku a zadní přehazovačky.Výhodou středových pohonů je jejich programování. Výkon a jízdní vlastnosti se dají upravit přesně podle vašich potřeb. Přípomoc pohonu si regulujete sami dle zvoleného displeje. Na výběr máte z 5 druhů displejů, které mají až 9 asistenčních stupňů.
Středové pohony 250 W až 500 W fungují při napětí 36 V. Doporučujeme je každému, kdo provozuje aktivní cyklistiku a už mu nestačí síly na kopce a delší výlety.
Středové pohony 750 W a 1000 W fungují při napětí 48 V. Jsou vhodné pro těžší jezdce či náročnější cyklisty, kteří požadují větší akceleraci a mají rádi vyšší rychlost. Tyto pohony jsou ideální například pro rychlé výjezdy prudkých kopců. Chcete-li se na všem ebiku více vozit a užívat ho jako dopravní prostředek, jsou tyto pohony s vyšším výkonem vhodnou volbou.
Jaký typ baterie je nejvhodnější?
Pokud se vám rámová baterie vejde na rám místo držáku na láhev, doporučujeme pořídit tento typ baterie a láhev vozit například na sedlovce. Umístění ve středu kola vám totiž zaručí komfortní jízdu a optimální těžiště. K vysunutí baterie z držáku vám stačí prostor 2 cm před a nad baterií. Díky tomu se vejde i do 15" rámů.
Brašnovou baterii umístíte na rám kola podle vlastních potřeb. Pomocí pevných suchých zipů ji snadno připevníte na horní rámovou a sedlovou trubku. Vozit ji můžete i na nosiči či na speciálním nosiči pod sedlem nebo na řídítkách. Tento typ baterie je často využívaný i u celooodpružených kol, kde není možné baterii přichytit na rám, ale vozí se v batůžku s vyvedeným kabelem k připojení pohonu.
Nosičové baterie se nejčastěji instalují na dámská a městská kola. Nosič je výškově nastavitelný a je tak vhodný pro různé velikosti kol. Nevýhodou této baterie je její váha, zadní část kola vám zatíží o 4 až 6 kg. Na druhou stranu se dá baterie "zamaskovat" zadní nosičovou brašnou.
Pomalé (2 Ah) nebo rychlé (5 Ah) nabíjení?
Všechny baterie v sobě mají zabudovaný ochranný BMS modul, který je chrání před vybitím či podbitím, a který koriguje nabíjecí proud do každého článku. Díky tomuto balancovacímu modulu je jedno, zda baterie nabíjíte 2 Ah nebo 5 Ah nabíječkou. Bateriové články nejsou 5 A nabíjeny po celou dobu, před úplným nabitím se nabíjecí proud sníží a články dobalancují. Rychlým nabíjením tedy baterii neohrozíte, naopak zkrátíte její nabíjecí čas o polovinu. Někteří výrobci tvrdí, že pomalé nabíjení je k baterii šetrnější s baterie má delší životnost.
Jaký zvolit displej?
Přímé pohony mají daný displej již z výroby, není tedy možné si vybrat jiný.
LCD displej pro přímý pohon se umisťuje na střed řídítek a umožňuje rozdělit výkon pohonu do 5 asistenčních stupňů.
U středových pohonů 250 W, 750 W i 1000 W máte na výběr ze 4 displejů.
LCD displej C961 umožňuje rozdělit výkon pohonu do asistenčních stupňů 0-3, 0-5 nebo 0-9. Tento displej má jednoduché kroužkové ovládání na levé straně řídítek a velký horizontální displej s úhlopříčkou displeje 3,2". Je nejvhodnější variantou pro lidi s horším zrakem, má velké číslice a pouze základní funkce.
Displej C500 je nejmenší displej v naší nabídce. Má barevný displej a uhlopříčku 2,2". Jako jediný se umisťuje na levou stranu řídítek. Je perfketní volba na skládací kola nebo na kola, kde potřebujete mít na středu řídítek brašnu či navigaci.
LCD displej C965 umožňuje rozdělit výkon pohonu do asistenčních stupňů 0-3, 0-5 nebo 0-9. Jako jediný displej pro středové pohony zobrazuje i okolní teplotu. Má menší vertikální displej 2,9" a zabudované čidlo pro automatické podsvícení displeje. Ovládáte ho jednoduše palcem na levé straně řídítek.
LCD displej C18 má USB výstup (5V/500mA), barevný displej a úhlopříčku 3,4". Zobrazuje nejvíce funkcí ze všech displejů včetně kapacity baterie v % nebo V a aktuálního času. Výkon pohonu umožňuje rozdělit do asistenčních stupňů 0-3, 0-5 nebo 0-9. Snadno ho ovládáte palcem na levé straně řídítek.
Cena instalace elektrosady
Základní cena za práci na přestavbě je 1.990 Kč, při náročnější přestavbě až 2.990 Kč.
Cena za sadu je podle konfigurace zhruba od 18.000 do 40.000 Kč
Při objednání, platí zákazník 100 % zálohu na sadu.
V ceně přestavby není zahrnuta instalace nebo výměna dalších komponentů kola dle přání zákazníka: K této ceně můžou být doúčtovány vícepráce na atypických kolech, režijní materiál, který bude potřeba vyměnit (kliky, osky, řetěz ap. čištění, úprava kola k uchycení sady apod.).
Přestavbu je možné objednat pouze na sadu, kterou dodáme po dohodě s vámi. Doporučíme vám kvalitní komponenty, které jsou právě pro vaši přestavbu nejvhodnější. Pracujeme s přestavbovými sadami od prověřených spolehlivých výrobců.
Aby nedocházelo k nechtěnému uvolňování rozebíratelných spojů (šroubů a pojistných matic), používáme zajišťovač závitů, který trvale zajišťuje závitové spoje. Výsledný estetický efekt je pro nás velmi důležitý, proto upevnění kabeláže k rámu věnujeme zvýšenou pozornost. Pro tento účel maximálně využíváme úchytů na rámu. Kabeláž upevňujeme pomocí stahovacích pásek a svazkovací spirály (v ceně montáže).
Přestavba na elektrokolo obsahuje:
- montáž středového motoru vč. demontování vašeho originálního středu
- instalaci rámové, brašnové či nosičové baterie dle předchozí konzultace
- při montáži rámové baterie přiděláváme do rámu otvory pro lepší uchycení baterie pomocí závitové nýtovačky
- instalaci LCD displeje a ovládacích prvků
- displej se většinou umisťuje na střed řídítek a ovladač na levou stranu, kde ho jednoduše ovládáte palcem
- instalaci snímače rychlosti s magnetem
- seřízení brzd a zadní přehazovačky
- promazání řetězu
- instalaci akcelerátoru na řídítka kola (pokud je obsažen v sadě)
- instalaci brzdových páček na řídítka kola (pokud je obsažen v sadě)
- instalaci senzoru řazení (pokud je obsažen v sadě)
- nastavení řídící jednotky dle platné legislativy
- omezení rychlosti na 25 km/h (tuto hodnotu si můžete pomocí návodu sami odblokovat, pokud budete jezdit mimo pozemní komunikaci)
- drobný materiál (stahovací pásky, šrouby a matice atd.)
- k ukrytí kabeláže používáme svazkovací spirálu
- celkovou kontrolu funkcí kola a jízdní zkoušku
Při převzetí kola s vámi projdeme jeho nastavení a ukážeme vám, jak elektrokolo správně ovládat. Demontované součásti kola (střed s klikami a převodníkem, levou řadící páčku a drobné příslušenství z řídítek, které zabraňuje montáži displeje) vám zabalíme s sebou.
Před objednávkou elektrosady na přestavbu kola si zodpovězte na tyto základní otázky
- Jaké kolo máte (městské, trekové, horské, dětské)?
- Je vhodné pro přestavbu (stáří a kvalita)?
- K jakým účelům chcete kolo využívat?
- Jakou částku chcete do přestavby investovat (a vyplatí se to)?
Vaše technické představy:
- požadovaný výkon a umístění motoru
- kapacitu a typ baterie podle uchycení
- jaký typ displeje
- rychlé nebo pomalé nabíjení
Doporučení a výhody montáže u nás
Ideální sadu pro přestvbu ideálně vybereme společně s Vámi. Náš servisní technik společně s Vámi vybere a doporučí ideální dostupnou sadu podle Vašich cenových představ, typu kola, které vlastníte, způsobu jízdy.
Po vybrání Vám dostupnou sadu objednáme a můžete si ji namontovat sami nebo využijete montáž u nás.
Při objednání sady požadujeme 100 % zálohu.
Montáž děláme v předem dohodnutém termínu, doba montáže je obvykle 3-5 dnů podle sezóny.
Cena je podle složitosti 1.990,- až 2.990,-.
Při naší montáži máte záruku na sadu i funkčnost 24 měsíců.
Určitě se vyvarujete spousty překvapení, které některé kola při přestavbě připraví.
Platná legislativa
Stálá otázka, která zajímá mnoho zákazníků je maximální povolený výkon a rychlost elektrokol. Obecně se traduje, že u elektrokol je maximální povolený výkon 250W a omezení rychlosti na 25Km/h. Je ale důležité rozlišovat elektrokolo z výroby a kolo dodatečně vybavené pomocným motorem.
Jaká je pravda? Jaké vyjádření poskytlo ministerstvo dopravy? A co říci při případné kontrole?
Co o elektrokolech a přestavbových sadách říká česká legislativa:
Vyhláška Ministerstva dopravy č. 341/2014, konkrétně část z přílohy č. 12, část C) Technické požadavky na výbavu jízdních kol, potahových vozidel a ručních vozíků (tato pasáž se věnuje požadavkům na jízdní kola a koloběžky vybavené pomocným motorkem). Odstavce z vyhlášky jsou doplněny o komentář mluvčího Ministerstva dopravy ČR.
Příloha 12, oddíle C, odstavec:
8. Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže
a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola (podle bodu 1, 2),
b) pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,
c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
d) v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce (válců) větší než 50 cm3,
e) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km/h,
f) montáž pohonného systému (motor, nádrž paliva nebo akumulátor) na jízdní kolo si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.
Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo.
Odstavce 9 a 10 pokračují:
9. Pro účely této vyhlášky se jízdním kolem rozumí i tříkolky a vícekolky, stejně jako vícesedadlová jízdní kola - tandemy a jim podobná vozidla poháněná lidskou silou a určená i k provozu na pozemních komunikacích, jako například koloběžky.
10. Pro účely této vyhlášky se jízdním kolem dále rozumí i jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem dle směrnice 2002/24/ES.
(mluvčí MD ČR) Pokud dále píšeme jízdní kola znamená to samozřejmě i koloběžky. Z výše uvedené legislativy mimo jiné plyne, že v ČR jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jehož výkon nepřesáhne 1 kW při zachování nejvyšší rychlosti 25 km/h. V důsledku toho, že jízdní kolo nepodléhá schvalování MD, je přímou povinností toho, kdo uvádí tyto výrobky na trh, garantovat plnění příslušné legislativy. Dodržování požadavků legislativy je plně na provozovateli předmětných vozidel.
Z vyhlášky vyplývá:
- kola mohou být vybavena motorem o výkonu až 1000W
- maximální konstrukční rychlost nepřesáhne 25 km/h
Kolo DODATEČNĚ opatřené sadou EVBIKE, čemuž se rozumí motor, baterie, displej, nabíječka, spadá do kategorie "jízdní kolo s pomocným motorkem" a nepotřebuje tedy homologaci nebo registraci, stačí, když elektrokolo vyhovuje požadavkům na standardní kolo.
Nastavení sady se provádí přímo přes displej EVBIKE. Přestavbové sady o výkonu 250W 36V (možno programovat na 350W), 750W 48V (možno programovat na 500W) a 1000W 48V s osou 68 mm a 100 mm.
Originál dokumentu ke stažení přímo na portálu veřejné správy.
Nebo PDF dokument ke stažení z našeho webu. Konkrétní informace naleznete ZDE.