S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Kliknutím na tlačítko "OK" souhlasíte s použitím preferenčních, statistických i marketingových cookies pro nás i naše partnery. Funkční cookies jsou v rámci zachování funkčnosti webu používány po celou dobu procházení webem. Podrobné informace a nastavení ke cookies najdete zde.

Jak vidí elektrokola legislativa v EU a České republice?

17.03.2018

Jak vidí elektrokola legislativa v EU a České republice?

Od září r. 2009 vešla v platnost evropská norma EN 15194, která je též známá pod zkratkou EPAC (Electronically Power Assisted Cycles). Tato norma je nadřazena nad všechny národní normy, řešící problematiku jízdních kol s pomocným pohonem a upřesňuje jejich používání na jízdních kolech.

 Zpřesňuje požadavky na instalaci elektropohonů, na testování baterií, na magnetickou kompatibilitu, řízení výkonu, max. rychlost a na měření maximálního povoleného výkonu. Funkce motoru může být aktivována pouze aktivním šlapáním do pedálů, akcelerátor může elektrokolo uvést z klidového stavu do max. rychlosti 6 km/hod. Jmenovitý výkon motoru nesmí přesáhnout hodnotu 250W a při dosažení rychlosti 25km/hod. se musí elektropohon vypnout.

Pokud elektrokolo splňuje omezení dané Směrnicí a plní požadavky zmíněné ČSN EN 15194 (existuje atestace v akreditované zkušebně a je vystaveno prohlášení o shodě) je z hlediska českého Zákon o provozu na pozemních komunikacích na elektrokola pohlíženo jako na jízdní kola bez elektrické asistence. Pokud je elektrokolo vybaveno zákonným příslušenstvím (světla, odrazky, zvonek) může být provozováno na pozemních komunikacích, ale též na vyhrazených cyklostezkách a trasách určených výhradně pro jízdní kola. Pro jezdce od 15 let výše není na elektrokole povinné nošení ochranné helmy (která je specificky v městském cyklo-provozu dle výzkumů ECF efektivní ochrannou pomůckou pouze ve 3% případů kolize).

Silniční provoz elektricky asistovaných jízdních kol – elektrokol (nazývaných též v německy mluvících zemích „pedelec“ a v anglofonních zemích „e-bike“ ) se řídí Směrnicí evropského společenství O schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel – 2002/24/EC. Ze schvalovacího procesu jsou vyňaty taková elektrokola, jejichž rychlost s asistencí elektromotoru nepřevýší 25 km/h a u nichž je jmenovitý výkon elektromotoru maximálně 250 Wattů (článek 1, oddíl 1h směrnice).

V případě, že rychlost nebo výkon elektrokola přesahuje limity stanovené normou EPAC, nejedná se dále o elektrokolo, ale o malý skútr, na nějž se vztahují omezení daná vyhláškou Ministerstva dopravy (tedy povinnost provedení typových zkoušek, registrační značka, pojištění, helma a provoz pouze na komunikacích určených).

Jízda na kole s pomocným motorkem na veřejné komunikaci je zakázaná osobám do 15 let věku, s tím, že do 18 let věku je nutná cyklo helma.

YTdhO